Wednesday, November 28, 2012

Waktu Yang Sesuai Untuk Bersenam

Saja nak share dengan korang selain boleh memberi peringatan kepada diri sendiri. Selalunya kalau kita nak bersenam, kita main hentam je bila nak bersenam. Tapi tahukah anda masa yang sesuai untuk bersenam. Menurut beberapa pendapat yang saya baca, masa yang sesuai untuk bersenam ialah ketika awal pagi, iaitu sebelum pukul 9.30 pagi. Waktu ini matahari pagi baik untuk kesihatan kerana matahari waktu pagi mengandungi vitamin D, berbanding dengan panas matahari selepas pukul 10 pagi yang boleh menyebabkan kanser kulit. 


Jika anda susah bangun pagi, bersenam pada pukul 6 petang pun sesuai untuk anda. Ini kerana selalunya juga kita tidak berkesempatan melakukan senaman pada waktu pagi disebabkan kekangan kerja dan kesibukan lain yang tidak dapat dielakkan. Senaman pada waktu ini juga sesuai memandang pada waktu ini kita baru habis bekerja dan sesuai untuk menghilangkan stres selepas seharian bekerja.

Ada juga kajian menunjukkan wanita sesuai bersenam dua minggu selepas habis satu kitaran haid. Maksudnya waktu wanita subur. Wanita subur adalah pada hari ke-14 dalam satu kitaran haid. Satu kitaran haid dikira pada hari pertama wanita mengalami haid. Ia dikira sampai hari ke-14. Masa itulah masa yang paling sesuai untuk bersenam.

Kajian yang dilakukan terhadap sekumpulan wanita di Australia mendapati bahawa dari hari pertama proses ovulasi sehingga haid yang seterusnya, penghasilan hormon estrogen dan progesteron adalah sangat tinggi. Biasanya tubuh akan membakar karbohidrat untuk dijana sebagai tenaga. 

Rahsianya, pada minggu kedua kitaran haid ini, hormon estrogen akan membenarkan lebih banyak lemak dibakar sebagai tenaga ketika kita bersenam. Pembakaran lemak akan mengurangkan penghasilan asid laktik seterusnya menghindar tubuh dari keletihan dan mengurangkan tekanan pada otot.

Terpulanglah kepada anda bilakah masa yang sesuai untuk bersenam. Tetapi pastikan anda bersenam mengikut peraturan yang ditetapkan. Bersenamlah untuk kesihatan anda!

No comments:

Post a Comment