Friday, November 16, 2012

Kolam Tahfiz, Berhala Gantang, Temerloh



Pagi ini dalam pukul 10, aku beriadah bersama keluarga. Sebelum tunggu diaorang ni bersiap, sempatlah buat roti sardin, bekalan masa beriadah nanti. Dalam pukul 10, kami pergi ke destinasi, iaitu Kolam Tahfiz di Berhala Gantang, Temerloh, Pahang. Perjalanan dari rumah di Mentakab ke Berhala Gantang mengambil masa 10 minit sahaja. Sampai sahaja, sudah banyak kereta di kolam tersebut. Dari jauh aku tengok, boleh tahan juga kolamnya, walaupun tidak se gah Gambang Waterpark ataupun Sunway Lagoon. Lagipun aku suka dengan niat murni tujuan dibuat kolam ini. 

Kolam ini dibina hasil usaha dari Maahad Tahfiz di sini, bertujuan untuk menampung perbelanjaan pendidikan maahad tersebut. Elok juga diaorang buat usaha kutipan duit seperti ini dari meminta derma ke masjid, surau, pasar malam atau pun kedai makan. Dalam Islam pun ada menetapkan, lebih baik berniaga atau bekerja dari meminta-minta. Puas juga anak dan adik-adikku mandi. Hampir pukul 1 petang baru balik. 

Bayaran yang ditetapkan cuma RM3 seorang, itu pun untuk yang mandi sahaja. Yang tak mandi masuk percuma. Sementara tunggu budak-budak ni mandi, sempatlah mak, abah, dan adik yang lain mencuba permainan memanah. RM1 sahaja untuk 3 kali memanah. Sakit jugalah tulang belakang nak tarik tali memanah tu.

Yang bestnya juga, diaorang pun ada buat kolam renang untuk muslimat sahaja. Siap ada  dinding lagi. Tapi masih dalam pembinaan. Nanti cuti akan datang, bolehlah umie pulak mandi kolam ye Nina.hehe

Kolam kanak-kanak
Aktiviti menggelungsur
Tempat istirehat

Aktiviti Memanah
Kolam tahfiz ini juga pernah disiarkan oleh wartawan Sinar Harian. Anda boleh lihat maklumat lanjut tentang kolam tahfiz ini di Keperitan sekolah tahfiz kumpul dana.

No comments:

Post a Comment