Monday, December 17, 2012

5 Tip Kecilkan Peha


Selain perut, bahagian peha antara yang sukar untuk dkecilkan namun mudah pula untuk membesar. Justeru agar paha sentiasa kecil sesuai dengan tubuh anda, amalkan senaman berikut. Mudah saja!

1) Menaiki tangga
Pilih menaiki anak tangga berbanding menaiki lif antara pilihan senaman yang mudah dan murah. Ia boleh membantu menurunkan lemak peha dan juga meningkatkan metabolisme sehingga otot akan bekerja lebih efektif dalam memangkas lemak.

2) Berjalan cepat
Aktiviti ini antara salah satu latihan kardio. Setiap langkah dapat membakar kalori sekaligus meningkatkan kesegaran tubuh. Lakukan aktiviti ini selama 15-30 minit.

3) Berbasikal
Aktiviti ni membuat otot kaki lebih kuat dan meningkatkan stamina serta ketahanan otot-otot peha.

4) Berjoging
Berlari juga boleh dikatakan sebagai bentuk latihan ketahanan otot kaki. Setiap langkah larian akan menguatkan otot kaki dan peha. lakukan secari rutin sekurang-kurangnya 30-60 minit setiap hari.

5) Minum air putih mencukupi
Air membantu melancarkan metabolisme tubuh. Ini kerana dehidrasi atau kekurangan cairan merupakan keadaan yang boleh mengganggu metabolisme tubuh untuk mengubah lemak menjadi tenaga. Langkah terbaik, pastikan anda tidak minum hanya apabila berasa dahaga. - Sumber Mingguan Wanita

No comments:

Post a Comment