Wednesday, November 21, 2012

Bahan Fluorida Punca Barah?

                                                                                                                                                                                                                                        Fluorida yang digunakan dalam ubat gigi adalah sisa keluaran industri berat khususnya besi yang boleh menyebabkan barah. Fluorida ialah sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan racun untuk menghapuskan semut dan lipas.

Aktivis dari Persatuan Pengguna Islam (PPIM), Muhammad Zharif Johor berkata, hasil kajian pihaknya bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain mendapati fluorida di dalam ubat gigi dianggap racun tersembunyi yang memudaratkan kerana ia bertoksik dan boleh berkumpul walaupun hanya dengan memberus gigi. Walaupun memberus gigi, kita boleh anggap pengguna menelan bahan toksik tersebut. Ia sangat berbahaya kerana bahan ini dengan cepat mampu mengaktifkan sel barah semulajadi dalam tubuh manusia.

Beliau mengambil contoh di negara luar, Pentadbiran Makanan dan Ubatan Amerika (FDA), menganggap fluorida sebagai ubat yang tidak diluluskan kerana tidak ada bukti berhubung keselamatan atau keberkesanannya di dalam penjagaan gigi. Kes lampau berhubung kesan buruk fluorida sepatutnya diambil iktibar yang mana tinjauan telah dibuat pada 1997 dengan bantuan pengeluar ubat gigi serta Persatuan Pergigian Amerika Syarikat. Melalui kajian ini didapati purata orang yang memberus gigi berfluorida walaupun sedikit (1 gram) mengikut sukatan yang disarankan, menelan antara 0.3-0.4 mg fluorida setiap kali memberus.

Ini bermakna, seseorang individu menerima hampir separuh daripada kadar harian fluorida yang diterima cuma dengan memberus sekali sehari, tanpa membabitkan sumber lain. Setiap kali menggosok gigi, sisa industri tersebut akan meresap masuk ke dalam sistem peredaran darah menerusi lapisan mulut.

Penyelidikan yang dijalankan pada pertengahan tahun 1990-an oleh bekas ketua bahagian kimia Institut Penyelidikan Kanser Kebangsaan Amerika, mendapati kira-kira 10 000 kematian akibat kanser yang dikaitkan dengan penggunaan fluorida berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat.

Itu kajian di negara luar, negara yang kebanyakan penduduknya bukan beragama Islam. Dalam Islam sudah dinyatakan Rasulullah s.a.w suka bersiwak. Pada zaman nabi mana ada ubat gigi dan berus gigi yang kita guna sekarang. Baginda menggunakan kayu siwak sahaja. Itu lagi bagus dan menjimatkan.

Tapi kalau susah sangat nak cari kayu siwak, terdapat juga ubat gigi tanpa fluorida dijual. Cuma kita kena rajin mencari dan memilih. Kalau untuk kesihatan, tak salah jika kita berusaha sedikit mencarinya. Tak gitu?-sumber dipetik dari Sinar Harian

No comments:

Post a Comment